From the paradise

Vi ar i paradiset. Jag tror inte att det finns nagot vackrare stalle pa hela jorden.

Efter att ha aterhamtat oss fran bussresan igar, har vi haft "fullt upp" hela dagen. Vi har vandrat runt till olika strander, kastat oss i vagorna, atit vegetarisk mat och pratat med extremt nyfikna filippiner! Maddes kommentar om vagorna idag: "-Aldrig att jag badar i nagra javla vagor! Jag dor fan hellre! Jag ar inte den dar vag-tjejen!" Efter ca 10 minuteri vattnet:"Alltsa, Johanna! Jag ar fan den dar vag-tjejen!" Vi tankte aven kora veggo resten av resan. Hittills har det varit riktigt gott, sa om det fortsatter sahar, sa blir vi nog sma vegetarianer hemma ocksa :D

Vi har fatt reda pa att en filipin-svensson tjanar ungefar 10000 pesos i manaden. Det ar ungefar 1800 kr. Forstar ni hur billigt vi lever? Vi betalar 400 pesos TILLSAMMANS per natt for varat rum. Det ar 33 kr var. Vi ater for ungefar 150 kr om dagen och da ater vi bra mat. Man kan ata billigare om man vill. Idag kopte vi mandariner for 6 kronor och akte moppe for 3 kronor. Nar vi ger dom dricks pa ungefar 40 pesos sa hoppar dom av gladje.

Det finns tydligen ett syndrom som heter...asien-syndromet?! Manniskorna har behandlar oss som gudar nar vi bodde pa hotellet som kostade oss inte ens 300 kr natten och det var i klass med ett svenskt 4:stjarnigt. Dom hjalpte oss med allt och gjorde verkligen allt for oss, vad vi an bad om. Andra gaster pa hotellet halsade inte ens pa personalen och bara svassade forbi dom. Hur kan man bete sig sa mot en annan manniska? Jag och Madde ar jatte noga med att bete oss bra mot alla manniskor har, vare sig det ar en risodlare eller presidenten. Jag menar, det ar ju vi som visar hur vastlanningar beter sig?! Syndromet som jag skulle komma till ar som sa, att nar man kommer tillbaka till Sverige, sa sitter allt det man upplevt i Asien kvar. Man beter sig som ett svin mot folk och har ingen respekt kvar for nagon. Det ar sant! Vi blir sa bortskamda har, sa det finns inte. Jag och Madde kommer troligtvis att endast bli arga pa den svenska servicen och hur manniskor beter sig mot varandra :P Sa ni far sta ut med det ett tag :D

Nu vet jag inte vad jag ska klottra ner mer, men vi lever och har det gott i paradiset :D Aterkommer nar vi har gjort nagot spannande har ocksa :D Vi funderar pa Island hopping vilket betyder att dom skjutsar ut oss till en helt ode o pa morgonen och sedan hamtar upp oss pa kvallen! Sen ska vi klattra i dessa branta berg och forsoka att inte do :P Det finns mycket, mycket att gora har ocksa och naturen ar nog fan det vackraste jag sett i hela mitt liv! Ha det sa gott i eran kyla! / Johanna

Kommentarer
Postat av: parents munkens

Vad skall man säga,...jag kanske är lite avundsjuk...Här är snart 30-.Vau

2010-01-08 @ 19:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0